بررسی هر آن‌چه رابط کاربری MIUI را جذاب‌تر می‌سازد!

0
(0)

 بسیاری افراد از قدمت MIUI پیش از تولید گوشی های شیائومی آگاه نیستند. اما خط تولید ده ساله‌ی گوشی شیائومی و محصولات هوشمند دیگر در کنار استفاده از سیستم ‌عامل اندروید، باعث گسترش رابط کاربری MIUI شد تا آن‌جا که تعداد کاربران آن به 400 میلیون نفر در جهان رسید. با این وجود نباید فراموش کرد ویژگی‌های خلاقانه در این رابط کاربری تکمیل‌کننده‌ی نسخه های گوناگون اندروید بوده است.

MIUI با پیشرفت زمان تغییر کرده و بهبود می‌یابد. اگرچه پیش از گوشی های شیائومی رابط کاربری MIUI در گوشی‌هایی چون Nexus One استفاده می‌شد، اما این رابط کاربری براساس ساختار و سخت‌افزار گوشی های شیائومی پیشرفت کرده و بهتر و کارآمدتر شد. اکنون MIUI با جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری خود یعنی و MIUI 12 و MIUI 12.5 گامی جدید در صنعت تولید کالاهای هوشمند ایجاد کرده است. اما چه ویژگی‌های مهمی در MIUI 12 به بالا آن را منحصر به فرد کرده است؟

راحتی و امنیت اشتراک‌گذاری

در چند سال گذشته همواره اشتراک‌گذاری تصاویر با پاسخ به سوالاتی نظیر مقصد دریافت، همراه بوده است. اما در نسخه‌ی جدید MIUI 12 و نسخه‌های بالاتر، می‌توان تصاویر را بدون نیاز به پاسخ به این اطلاعات انتقال دهید. برای رسیدن به این امکان، مسیر زیر را دنبال کنید.

گالری->  -> تنظیمات-> اشتراک‌گذاری امن

دستیار صدا

تنظیم خودکار صوت رسانه‌ها براساس صدای برنامه‌ای که در حال استفاده است، در اندروید منطبق نیست و دستیار صدای MIUI در گوشی شیائومی، این ضعف را برطرف می‌کند. برای نمونه می‌‌توان با MIUI هنگام پخش موسیقی پس‌زمینه صدای ویدئوی فیسبوک را کاهش داد. مراحل زیر، راه فعال کردن دستیار صدا در MIUI هستند:

تنظیمات -> صدا و ارتعاشات -> دستیار صدا

تصاویر و انیمیشن‌های جدید

این ویژگی جدید در MIUI نسخه‌ی 12 به بالا، تصاویر متحرک روان و نرمی را نشان می‌دهد. کاربر در این نسخه‌ها، عناصر را با طراحی زیباتر و چیدمان مرتب‌تری مشاهده می‌کند که از نظر بصری، دسترسی به اطلاعات را نیز آسان‌تر کرده است. برای مثال استفاده از حالت استوانه در آیکون “حجم مصرفی” با رنگ‌های شادتر و زنده‌تر، تأثیر بهتر در انتقال اعلان‌ها و اطلاعات دارد. از طرفی جست‌وجوی درون برنامه‌ها پاسخگویی یک‌پارچه‌تر و روان‌تر پیدا کرده است که این ویژگی در گوشی شیائومی می 10 یا شیائومی می 11 لایت با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز بیشتر نیز می‌باشد.

چند وظیفگی موثرتر در MIUI

MIUI 12 با ویندوزی روان، امکانات چندوظیفگی را ارتقا داده است. امکان بزرگ یا کوچک کردن تصویر هنگام جست‌وجوی یک تصویر، پاسخگویی به پیام‌ها هم‌زمان و بدون نیاز به توقف کار دیگر نظیر تماشای ویدئو از نمونه‌های این قابلیت MIUI هستند.

MIUI 12  عملکرد روان‌تر ویندوز

اگرچه ویژگی چندوظیفگی در اندروید وجود دارد، اما در MIUI 12 به صورت پیشرفته تر خود را نمایان می‌کند. با این قابلیت سرعت باز شدن برنامه‌ها بالاتر رفته و بنر اعلاناتی نمایان می‌گردد که تغییر اندازه در آن نیز ممکن است. بنابراین دیگر نیازی نیست برای دسترسی به برنامه‌ی دیگر از برنامه‌ای که در آن هستید خارج شوید.

مرکز کنترل، قابلیتی نوین در MIUI 12  

این ویژگی جدید در MIUI 12 و نسخه‌های بالاتر که مانند رابط کاربری iOS امکان جای‌گذاری دکمه‌ی خانه را در هر کجای صفحه نمایش گوشی شیائومی شما ایجاد می‌کند، تنظیمات نور، وای فای، بلوتوث و ایتنرنت گوشی را به راحتی در دسترس کاربر قرار می‌دهد. دسترسی سریع به اعلان‌ها با پائین کشیدن صفحه، باعث شده مرکز کنترل فضای کم‌تری اشغال کند. با این وجود، چنان‌چه از ساختار جدید مرکز کنترل در MIUI 12 راضی نباشید، می‌توانید به نسخه‌ی 11 MIUI بازگردید. برای این کار کافی است به سیستم پیش‌فرض MIUI رفته یا روش گوگل را جست‌وجو کنید.

برنامه‌های آب و هوا و برنامه‌های سیستم UI

برنامه‌ی جدید و به روزرسانی شده‌ی آب‌وهوا، شرایط جوی را به صورت واقعی تصویرسازی می‌کند. برای مثال در آب‌ و هوای طوفانی، پس‌زمینه‌ای با طرح طوفان قابل مشاهده است. این ویژگی، در برنامه‌ی لایه‌ای سیستم UI نیز وجود دارد. برای نمونه طلوع خورشید در برنامه‌ی گالری بر اساس هوای آفتابی صبح نشان داده می‌شود.

12  برنامه‌ها را دسته‌بندی می‌کند!

سرانجام شیائومی در نسخه‌ی MIUI 12 به طراح برنامه مانند POCO Launcher که برنامه‌ها را در مجموعه‌های گوناگون به صورت خودکار دسته‌بندی می‌کند، دسترسی یافت. با این قابلیت هم می‌توان مجموعه‌ها را دسته‌بندی کرد و هم پس‌زمینه‌ی آن‌ها را تغییر داد.

فایل‌ها را به راحتی پیدا کنید.

یکی از بهترین ویژگی‌ها که در MIUI 12 مدیریت فایل‌های گوشی هوشمند است. دسترسی به فایل‌ها در نسخه‌های جدید رابط کاربری شیائومی با دسته‌بندی و چیدمان آیکون‌ فولدرها بر اساس اندازه، زمان ایجاد یا نام آسان‌تر شده است. مدیریت فایل مانند طراحی برنامه، منابع را به طور خودکار درون مجموعه‌های متفاوت این عناوین دسته‌بندی می‌کند: اسناد، ویدئوها، تصاویر، موسیقی و غیره. در نتیجه با جست‌وجوی این عناوین به راحتی می‌توان به فایل آن‌ها دسترسی پیدا کرد یا از ویژگی FTP درون برنامه‌ها برای انتقال فایل‌ها بهره‌مند شد.

 Magic  Clone مسیر سریع  دسترسی

 در MIUI 12، می‌توانید تصاویر و ویدئوهای خود را در دسته‌بندی‌های گوناگون قرار دهید. این قابلیت اکنون در گوشی‌ شیائومی می 10 و به زودی دیگر گوشی های شیائومی وجود خواهند داشت.

Universal Casting Tool، انتقال‌دهنده‌ای مطمئن

با پشتیبانی MiraCast هر آن‌چه در گوشی شیائومی دارید مانند تماس‌ها، اطلاعات خصوصی، پیام‌ها و تماس‌ها را بدون زحمت به تلویزیون منتقل کنید.

فضای دوم در MIUI

بسیاری از کاربران گوشی جدایی برای کار و زندگی خصوصی ندارند که این باعث می‌شود از کیفیت گذراندن اوقات فراغت با خانواده و دوستان کاسته شود. اما با فضای دوم در MIUI 12 و نسخه‌های بالاتر، می‌توان حوزه‌ی کار و زندگی را جداسازی کرد. این ویژگی برنامه‌ها و اطلاعات خود را تنها در یک فضای جاسازی کرده و فضای دیگر را برای کار، خالی می‌گذارد. همچنین تعریف اثر انگشت یا رمز عبور متفاوت برای هر فضا ممکن است. روش فعال کردن این امکان به شرح زیر است:

تنظیمات -> ویژگی‌های خاص -> فضای دوم

ترکیب مرکز کنترل با خانه‌ی هوشمند گوگل

اگرچه با برنامه‌های دستیاری گوگل، می‌توان لوازم الکتریکی هوشمند را کنترل کرد، اما زمان اختلال در این برنامه‌ها، چه باید کرد؟ مراحل زیر کمک می‌کند تا لوازم هوشمند را بتوانید در MIUI 12 آسان‌تر هدایت کنید:

تنظیمات ->  اعلان‌ها و مرکز کنترل ->  خانه‌ی هوشمند

ابزار جادویی محو کردن

این ویژگی یکی از بهترین قابلیت‌ها در نسخه‌های جدید MIUI است که احتمال بسیار زیاد در MIUI 13 نیز وجود خواهد داشت. اما آن‌چه ابزار جادویی محو کردن را ویژه می‌سازد، امکان حذف عناصر ناخواسته با ابزار استفاده از آن و نیز تغییر اندازه‌ی قلم‌موی محوسازی می‌باشد.

بازی توربو

در جدیدترین نسخه‌ی MIUI تجربه‌ی بازی با گوشی مانند یک کنسول بازی ارتقا پیدا کرده و بهینه شده است. همچنین ویژگی‌های برتر درون بازی بهتر نمایش داده می‌شوند. با وجود بازی توربو کاربر هم‌زمان می‌تواند ویدئویی از بازی ضبط کند، صدا را تغییر دهید. مراحل فعال‌سازی بازی توربو در جدول زیر مشخص شده است:

تنظیمات ->   ویژگی‌های خاص ->  بازی توربو

حالت مطالعه‌ای متناسب‌تر در MIUI12

همان‌طور که در توئیتر و مقالات گوناگون بیان شده، مطالعه‌ی مداوم از گوشی هوشمند به چشمان آسیب می‌رساند. از طرفی حالت مطالعه به تنهایی راه‌حل این مشکل نیست. در گوشی شیائومی و با رابط کاربری MIUI نورآبی، رنگ‌های گرم، بافت مانند کتاب تجسم می‌شود تا کم‌ترین آسیب به چشمان کاربر وارد گردد. این قابلیت را با پیمودن مراحل ذیل می‌توانید بیابید:

تنظیمات ->  صفحه‌نمایش ->  حالت مطالعه

برنامه‌های دوگانه

فعال کردن این قابلیت، دو نمونه از یک برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌کند. برای مثال با کپی از از برنامه‌هایی چون واتس‌اپ که حساب‌های کاربری متعددی را پشتیبانی نمی‌کند می‌توان برنامه‌ی تکراری را بدون تداخل با نسخه‌ی اصلی در جعبه‌ی اسناد قرار داد.

تنظیمات ->   برنامه‌ها ->  برنامه‌های دوگانه

ویرایش آسان فیلم‌ها  در MIUI 12

با انتخاب جعبه‌ی ابزار ویدئو طبق روش زیر، امکان تنظیم صدای ویدئوها در پلتفرم‌هایی چون یوتیوب وجود دارد. همچنین می‌توان صدای برنامه‌ها را از طریق نمایشگر گوشی خاموش کرد و بدون  قفل‌گشایی نمایشگر، تنظیم ویدئو نیز ممکن می‌شود.

تنظیمات ->   ویژگی‌های خاص ->   جعبه‌ی ابزار ویدئو

حالت ذخیره‌ی باتری و جلوگیری از مصرف شارژ

این ویژگی در MIUI 12 و نسخه‌های بالاتر، به ذخیره‌سازی باتری با کاهش برنامه‌های پس‌زمینه و سرویس‌ها و محدود کردن دسترسی به برنامه‌های پرمصرف کمک می‌کند. برای مثال می‌توان با انتخاب شش برنامه نظیر تماس‌ها، تلفن‌ها و پیام‌ها در زمان کمبود شارژ به مصرف کم‌تر باتری رسید.

بدنی سالم‌تر، هدیه‌ای از MIUI 12

 ویژگی سلامتی در MIUI 12 به بالا، به حفظ سلامت و زیبایی اندام و سلامت روان کمک می‌نماید. گرچه تحلیل وضعیت سلامتی پیش از این نیز در نسخه‌ی MIUI 11 در گوشی شیائومی نیز وجود داشت؛ اما اکنون با بررسی میزان فعالیت‌هایی چون دویدن، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی و بهره‌گیری از ویژگی جدید دنبال کردن خواب و ثبت کیفیت آن براساس حرکات و صداهایی که هنگام استراحت تولید می‌شود، می‌توان سلامت بدن را تخمین زد. رابط کاربری MIUI با میکروفون گوشی شیائومی ردمی، صدای خرو پف کاربر را ضبط می‌کند و هنگام بی‌تحرکی با برنامه‌ی Mi Health به او هشدار می‌دهد.

MIUI حریم خصوصی شما را حفظ می‌کند!

در صورتی که برنامه‌ای جدید بر گوشی شیائومی و یا گوشی‌های دیگر با رابط کاربری MIUI 12 یا نسخه‌های جدیدتر آن نصب شود، درخواست‌ برای دسترسی به میکروفون، دوربین یا مکان با فونتی بزرگ ظاهر می‌گردد. پس از راه‌اندازی برنامه‌ها سوال امنیتی برای دسترسی به این موارد نیز پرسیده می‌شود که پیام “سیم خاردار” نام دارد. همچنین در رابط کاربری مذکورهشدار Flair، به محض دسترسی به ابزارها برای گرفتن اجازه‌ی دسترسی نمایان می‌گردد.

همچنین هنگامی که شخص سومی تلاش کند تا به تماس‌ها یا پیام‌های شما دست یابد، برای حفظ حریم خصوصی پیام‌های خالی پیش‌فرض ارسال می‎گردند.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!