بررسی انواع صفحه نمایش گوشی شیائومی

0
(0)

در خرید گوشی های شیائومی، نکات بسیاری موثر هستند؛ مواردی چون نوع پردازنده‌ گوشی، ظرفیت و حافظه ، کیفیت و تعداد دوربین گوشی  نکاتی هستند که در خرید یک گوشی موبایل اهمیت دارند. اما نباید فراموش کرد اکثر این خصوصیات، خود را در صفحه نمایش گوشی شیائومی نمایان می‌کنند. بنابراین برای  آن‌که لقب خوب به یک گوشی داده شود، نوع صفحه‌ی آن نیز مهم است:

انواع صفحه نمایش گوشی موبایل

در حال حاضر فنآوری  در تولید نمایشگر گوشی موبایل نسبت به سالیان گذشته، رشد یافته و شامل انواع صفحه نمایش می‌شود. نمایشگرهایی چون LCD،       IPS ،AMOLED  و غیره در لیست صفحه نمایش‌ها قرار می‌گیرند که در ادامه به توضیحی درباره‌ی پرکاربردترین آن‌ها در ساخت گوشی، می‌پردازیم:

صفحه‌ TFT LCDنمایشگری ارزان

نمایشگر TFT LCD ، صفحه‌ای است با قیمت پائین که ارزان بودن آن در قیمت گوشی موبایل تأثیر می‌گذارد. اما این ارزانی بی دلیل نیست، چرا که نمایشگر TFT LCD به دلیل زاویه دید محدود، باعث  ناخوانا بودن و کم شدن وضوح زیر نور خورشید می‌شود که این دلیلی برای پائین آمدن کیفیت نمایشگر TFT LCD نسبت به دیگر نمایشگرها است. وجود یک منبع  نوری در پشت این نمایشگر برای نمایش پیکسل‌ها، ضخامت آن را  افزایش می‌دهد.

TFT LCD

نمایشگر OLED  ؛ عمق رنگی بالا

نمایشگر OLED  دیگر صفحه نمایشی است که در چند سال اخیر، در تولید و خرید گوشی موبایل، استفاده می‌شود. این نمایشگر با تکنولوژی پیشرفته و بدون نور پس‌زمینه، بسیار روان بوده و تنوع رنگی و روشنایی بالایی با زاویه دید گسترده‌تری انتقال می‌دهد.

صفحه نمایشIPS؛ محبوب اما گران

برعکسTFT LCD ، نمایشگرIPS  با ارائه‌ی زاویه دید بهتر و مصرف انرژی کم‌تر، در گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌شود و این خود یکی از دلایل گران‌تر شدن این گوشی‌هاست. نسبت کنتراست کم‌تر این نمایشگرها به دلیل وجود منبع نوری در پشت آن است که این ویژگی باعث رنگ‌های شفاف‌تر نیز می‌شود.

صفحه نمایشIPS

AMOLED  کاربردی‌تر از رقیبان

به طور قطع نمایشگر  AMOLEDامروزه در بیشتر گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. دلیل این استفاده، مصرف کم انرژی و واکنش بهتر است. در صفحه نمایش AMOLED هر پیکسل، نوری از خود تولید می‌کند و نیاز به منبع نوری در پشت این صفحه نمایش نیست. از خصوصیات دیگر این نمایشگر، نمایش گستره‌ی وسیع در رنگ با دقت بالا است. از طرفی این مشخصاتِ صفحه AMOLED  دلیل بر گرانی آن نیز می‌باشند.

AMOLED

SUPER AMOLED  ترکیب روشنایی و قدرت

 استفاده‌ی بسیار از صفحه نمایش AMOLED باعث شده، شرکت‌های گوشی‌سازی، نسخه‌ی بالاتری با نام نمایشگر SUPER AMOLED    
نیز تولید کنند. صفحه SUPER AMOLED   بسیار نازک بوده و از ویژگی لمسی خازنی برخوردار است. همچنین صفحه SUPER AMOLED  روشنایی بیشتری دارد.

مشخصات هر صفحه نمایش

نکات دیگر در مورد نمایشگرها

دیگر نمایشگرهاHaptic  (Tactile) با عملکرد بهتر هنگام نوشتن یا Retina Display   که با محو کردن پیکسل‌ها شناخته شده، می‌باشند. اما یک نمایشگر خوب، تنها با زاویه‌ی دید یا قیمت شناخته نمی‌شود. بلکه نرخ تازه‌سازی که علتی بر روان بودن و انتقال به موقع تصاویر است و یا دسته‌بندی نمایشگرها به نمایشگرهای لمسی مقاومتی (با دقت و قیمت پائین‌تر) و صفحه نمایش لمسی خازنی ( با مقاومت و دقت بالاتر و روان بودن) رزولوشن نمایشگر یکی از مواردی است که شاخصه‌ای مهم در خرید گوشی موبایل است. همچین تراک پیکسلی و نمای تصاویر به صورت نقطه‌ای ویژگی با نام DotDisplay را ایجاد کرده است تا صفحه نمایش گوشی کیفیت بهتری در انتقال تصاویر داشته باشد.

بهترین رزولوشن ها

آن‌چه که رزولوشن خوبی می‌سازد، وجود تعداد بالایی از پیکسل‌های تصویر بر روی صفحه نمایش است. بنابراین یک صفحه نمایش خوب باید رزولوشنی با بیشترین تعداد پیکسل داشته باشد. اما از چه طریق می‌توان به بهترین کیفیت  نمایشگر پی برد؟

در صنعت تولید نمایشگر، رزولوشن صفحه نمایش ‌ها با نام‌هایی شناخته می‌شوند. مهم‌ترین نام‌های این محصولات HD ، FHD، Ultra HD  هستند. کیفیت تصویر HD با تعداد 720 پیکسل در هر ستون از تصویر، 720p شناخته می‌شود که در اکثر گوشی‌های هوشمند به کار رفته‌اند.

رزولوشن FHD ( Full HD) درهر ستون 1080p است. اهمیت این رزولوشن به دلیل کیفیت خوب آن است که آن‌ها را مناسب تماشای فیلم‌ و انجام بازی‌های گرافیک بالا می‌سازد. اما نوع بهتری که به ندرت از آن استفاده می‌شود، Ultra HD است. این نوع روزولوشن با 2160 پیکسل در هر ستون است که اجازه‌ی تصویربرداری یا  تماشای تصاویر با بهترین کیفیت را به شما می‌دهد. این ویژگی با نام 4K نیز مشهور است. البته نوع 8K نیز وجود دارد که تعداد پیکسل در هر ستون افقی حدود 8000 عدد­­ است و کیفیت بالاتری از تصویر ارائه می‌دهد. نکته‌ی مهم آن است که  وجود رزولوشن 4k  و 8K  در قیمت گوشی موثر است.

صفحه نمایش گوشی شیائومی

شیائومی با تولید جدیدترین گوشی‌ها با استفاده از بهترین تکنولوژی، سرآمد است. این شرکت از صفحه نمایش AMOLED بسیار بهره می‌برد. همچنین قابلیت FHD+  که کیفیت بی‌نظیری برای نمایش تصاویر دارد، در اکثر گوشی های شیائومی، وجود دارند. اگر قصد خرید گوشی شیائومی دارید، بهتر است توجه داشته باشید نوع و کیفیت نمایشگر در تفاوت قیمت موثر است.

بهترین گوشی های شیائومی در نمایشگرها از کیفت FHD+  در کنار کیفیت تصاویر 1080P  استفاده می‌کنند. خرید این مدل گوشی‌ها به طور قطع هزینه‌ی بالاتری نسبت به  گوشی‌های رده پائین‌تر دارند. برای مثال ویژگی 1080P را می‌توان در گوشی‌های شیائومی می 11 اولترا، شیائومی ردمی نوت 9 تی، گوشی شیائومی ردمی نوت 10 و غیره پیدا کرد. همچنین گوشی شیائومی می نوت 10 لایت، شیائومی پوکوF2  پرو و برخی از گوشی‌های میان‌رده‌ی شیائومی از صفحه نمایش AMOLED  استفاده کرده‌اند. اما اگر دوست دارید درمورد نوع صفحه نمایش جدیدترین گوشی های شیائومی، اطلاعاتی به دست آورید، جدول زیر را مطالعه کنید:

انوع صفحه نمایش در جدیدترین گوشی ‌های شیائومی

صفحه نمایش گوشی شیائومی

منبع:

https://www.nextpit.com/smartphone-displays-explained

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!