همه چیز درباره‌ی گوشی‌های ضدآب

گوشی های ضدآب
0
(0)

اصطلاح ضد آب و مقاوم در برابر آب را بر روی برخی گوشی های هوشمند و گجت ها مشاهده می‌کنیم. گوشی، ساعت هوشمند و ایربادز شما هم ضد آب است؟ ضد آب یا مقاوم در برابر آب؟ تفاوت این دو اصطلاح در چیست؟ شرایط گارانتی برای گوشی ضد آب متفاوت است؟

شاید ضدآب بودن گوشی هوشمند، آپشن حیاتی برای ما نباشد. به این شکل که در هنگام خرید گوشی موبایل، درصورتی که ضدآب باشد، قید برخی امکانات را بزنیم. ممکن است شما از خرید یک گوشی، تنها به علت ضدآب نبودن آن بگذرید؟ بعید است. مگر آن که محدودیت شغلی یا فعالیت ورزشی شما چنین انتخابی را ایجاب کند. اما حقیقت این است که فارغ از میزان اهمیت، این یک ویژگی مثبت برای گوشی موبایل است. بنابراین باید جزئیات دقیق این ویژگی گوشی های هوشمند را بدانیم. حقایقی که معمولا برای شما عیان نمی‌شود.

گوشی ضدآب یا مقاوم در برابر آب؟

کلمه ضدآب که بیشتر به گوشمان رسیده است، به معنی عدم نفوذ آب، در ساختار گوشی موبایل و لوازم الکترونیکی می‌باشد. عدم نفوذ تحت هر شرایطی! برای مثال شما می‌توانید آن دستگاه را با خود به استخر ببرید.

اصطلاح مقاوم در برابر آب به این معنی است که گوشی موبایل شما در برخوردهای کوتاه و پراکنده (مانند پاشیده شدن یا خیس شدن سطحی) دچار آسیب نمی‌شود. برای مثال، شما گوشی مقاوم در برابر آب را به داخل استخر ببرید، اما بارش شدید باران گوشی موبایل شما را خراب نمی‌کند.

گوشی ضدآب، رازی که به شما نمی‌گویند!

گوشی های ضد آب

حقیقت این است که استاندارد ضدآب، تنها برای لوازم جانبی و ساعت هوشمند اعمال می‌شود. گوشی هوشمند ضدآب به صورت کامل نداریم. شاید شما بتوانید برای مدت کوتاهی گوشی موبایل خود را زیر آب نگاه دارید، اما این مدت کم خواهد بود و شما نمی‌توانید گوشی موبایل خود را تا عمق زیادی پائین ببرید.

فارغ از نوع برند، گوشی شما مقاوم در برابر آب است. نه ضد آب! همچنین مقدار این مقاومت، در تمام گوشی های به اصطلاح ضدآب، متفاوت است. بنابراین اگر شرکتی ادعایی مبنی بر ضدآب بودن گوشی هوشمند خود دارد، منظور، مقاومت در برابر آب است نه ضدآب بودن. حداقل تا به امروز.

رتبه مقاومت IP چیست؟

گوشی های هوشمند، تست های مرتبط با مقاومت در برابر آب را پشت سر می‌گذارند و رتبه‌هایی با نام اختصاری IP دریافت می‌کنند. این تست نه از سمت کمپانی سازنده، بلکه از سمت کمیسیون الکتروتکنیک بین المللی انجام می‌شود.

مقاومت IP را چگونه بخوانیم؟

شما این رتبه را در لیست مشخصات فنی گوشی موبایل خود، مشاهده خواهید کرد. در کنار نام اختصاری IP اعدادی وجود دارد که بر اساس لیستی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توانید آن را معنی کنید.

رقم اول:

صفر: مقاومتی در برابر گرد و غبار و ضربات اجسام خارجی ندارد.

یک: مقاوم در برابر نفوذ اجسامی با قطر بیش از 50 میلی متر.

دو: مقاوم در برار نفوذ اجسامی با قطر بیشتر از 12 میلی متر.

سه: حفاظت در برابر ورود اجسام با قطر بیشتر 2.5 میلی متر.

چهار: مقاومت در برابر ورود اجسام با قطر بیشتر از 1 میلی متر.

پنج: مقاومت بالا در برابر گرد و غبار

شش: بالاترین حد مقاومت در برابر گرد و غبار

رقم دوم:

صفر: عدم مقاومت در برابر مایعات

یک: چکیدن آب از بالا، آسیبی به گوشی نمی‌رساند. (در حد چند قطره.)

دو: پاشیدن مایعات با زاویه 15 درجه، آسیبی به گوشی نمی‌رساند.

سه: گوشی در برابر پاشیدن مایعات با زاویه 60 درجه، مقاوم است.

چهار: پاشش آب، با هر زاویه و از هر جهتی، به گوشی آسیب نمی‌زند.

پنج: در برابر پاشیدن آب با فشار زیاد مقاوم است. در این درجه احتمال نفوذ مقدار کمی آب به داخل دستگاه وجود دارد. (در حد یک یا دو پاف اسپری شدن.)

شش: اسپری با فشار بالا، به گوشی هوشمند ضد آب شما آسیبی نمی‎‌زند و نفوذ آب در این درجه وجود ندارد.

هفت: فرو رفتن گوشی در عمق 15 سانتی متری، باعث تخریب گوشی ضد آب شما نمی‌شود. (مدت زمان غوطه ور شدن باید کوتاه باشد.)

هشت: مقاوم در برابر فرو رفتن در عمق کمتر از یک متر. (مدت زمان بسیار کوتاه)

*این نکته را در نظر داشته باشید، این استانداردها، تنها در مورد آب هستند و نه مایعات دیگر مانند قهوه و نوشابه و …

گوشی ضد آب گارانتی دارد؟

با مشاهده این اعداد و نشانه‌ها، متوجه می‌شویم که گوشی ضد آب در حقیقت به معنی مقاومت صد در صدی در برابر نفوذ آب نیست و هیچ یک از شرکت های سازنده گوشی هوشمند، مدعی این امر نیستند که شما می‌توانید گوشی ضد آب خود را در عمق بیشتر از 1 متر آن هم برای مدت طولانی قرار بدهید. این نکته در رابطه با گجت ها، مانند ساعت هوشمند متفاومت است. برای مثال، شیائومی مدعی است که شما می‌توانید با می بند 7، تا فشار 5 اتمسفر، برای مدت طولانی شنا کنید.

ضد آب بودن گوشی هوشمند، در اصل یک قابلیت برای محافظ از گوشی هوشمند است. نه به این معنی که شما می‌توانید از این ویژگی برای کارهای حرفه‌ای و یا سرگرمی و قدرت‌نمایی گوشی هوشمند استفاده نمائید. به همین دلیل است که در قوانین بین المللی گارانتی، آسیب‌های در مقابل برخورد با مایعات لحاظ نشده است.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!