قابلیت های دوربین گوشی های هوشمند

4.5
(2)

المان های دوربین گوشی هوشمند

در جهان امروز گوشی‌ هوشمند جایگزین مناسبی برای بسیاری از کالاها گشته‌اند. این دستگاه‌ها در موارد بسیار حتی از محصولات الکترونیکی دیگر، کارآمدتر نیز شده‌ا‌ند. یکی از ابزاری که گوشی‌های موبایل به جای آن‌ها استفاده می‌شوند، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری بوده که می‌توان سیرتحول اجمالی آن‌ها را چنین پنداشت:

در ابتدای ساخت این دستگاه‌ها، تنها یک دوربین کوچک با 0.35 مگاپیکسل در سال 2000 توسط سامسونگ در گوشی SCH-V200 قرار گرفت که برای دیدن عکس‌های ذخیره شده در آن، باید گوشی به رایانه متصل می‌شد.

گرچه اغلب، سامسونگ را در ساخت این نوع گوشی پیشگام می‌دانند، اما عده‌ای دیگر شرکت “شارپ” را با گوشی J-SH04 با رزولوشن 0.11 مگاپیکسل سرآمد ساخت دوربین‌ گوشی‌ها معرفی می‌کنند. چرا که این شرکت در همان سال گوشی دوربین‌دار خود را به بازار عرضه کرد. تا پایان سال 2003 با شرایط پیشرفت روزانه‌‌ی علم و فنآوری، اکثر شرکت‌های ساخت این وسایل الکتریکی، تلفن‌های همراه خود را به دوربین عکاسی مجهز کردند.

با درخواست روزافزون گوشی‌های هوشمند، همواره تولید این محصولات بیشتر و بیشتر شد تا آن‌جا که سازندگان برای پیشی گرفتن از رقبای خود، اقدام به تولید دوربین با کیفیت‌های بالاتر کردند؛ این عمل، دریچه‌ای برای ورود به حوزه‌ی جدید از عکاسی گوشی‌ باز کرد که منجر به ساخت دورین‌های سلفی یا خویش‌انداز در آن‌ها گشت.

امروزه دوربین های جلوی گوشی های همراه نیز از لحاظ کیفیت با دوربین های پشت گوشی رقابت می‌کنند. دوربین گوشی های هوشمند با پیشرفت روزافزون فن‌آوری، قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی ازخود نشان می‌دهند که در ادامه به شرح مختصری از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

حالت شب در دوربین گوشی هوشمند

با وجود این قابلیت در یک دوربین، شما می‌توانید تصاویر خود را حتی در شب و در حالی که تصویر شما کیفیت خود را حفظ خواهد کرد، ثبت کنید؛ گرچه این ویژگی پیش از این نیز برروی برخی از گوشی‌ها بود، اما در سه سال اخیر شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ، موتورولا، ایسوس و غیره در ارائه‌ی ویژگی حالت شب به شیائومی، گوگل و وان‌پلاس ملحق شدند. اکنون اغلب گوشی‌ها این قابلیت را حتی گاه در دوربین خود و در کنار لرزشگیر (OIS) نیز دارند.

حالت HDR

معنی hdr در دوربین گوشی: High Dynamic Range و به معنی محدوده‌ی دینامیکی بالا بوده که عکس بهتری نسبت به حالتی که غیرفعال باشد، نمایش می‌دهد. به این معنا که تصویری که با ویژگی HDR ثبت می‌شود، به آن‌چه شما با چشمان خود مشاهده می‌کنید، نزدیک‌تر است. این ویژگی به شما اجازه می‌‎دهد تصاویر بی‌نظیری از مناظر بردارید و یا هنگامی که در نور کم یا نور پس‌زمینه هستید، و یا حتی قصد عکاسی چهره در نور آفتاب را دارید، تصاویری درست‌تر از دوربین‌های بدون HDR ثبت کنید.

حالت پرتره دوربین گوشی هوشمند

عکاسی از چهره یکی از ویژگی‌هایی است که یک گوشی هوشمند خوب داراست. در عکاسی چهره، پس‌زمینه‌ی سوژه محو می‌شود و طول لنز و فاصله‌ی آن تا دوربین در کنار اندازه‌ی دیافراگم، تصویری با جزئیات بیشتر از چهره ارائه می‌دهد تا آن‌جا که آن را با دوربین DSLR مقایسه می‌کنند.

Pro و Manual

در حالت دستی یا Manual، کاربر عواملی مانند نوردهی، لرزش‌گیر، سرعت شاتر و غیره را به‌صورت دستی و با توجه به شرایط عکاسی باید تنظیم کند، درحالی که در حالت حرفه‌ای یا Pro این کارها با استفاده از هوش مصنوعی به ‌کار رفته در گوشی و اطلاعات دریافتی از حس‌گرها، انجام می‌شود.

فیلم‌برداری دوربین گوشی هوشمند

از ویژگی‌هایی است که امروزه درخرید گوشی بسیار مورد توجه است. در بسیاری از مواقع می‌توان با استفاده از آن‌ها و محدوده‌ی زمانی و اندازه‌ه‌ی حجمی، فیلم‌های کوتاهی را تولید کرد. با توجه به اضافه شدن کیفیت بهتر و مدت زمان طولانی‌تر فیلم‌برداری در دوربین گوشی‌ها، تصاویری با کیفیت 4k (4000پیکسل) و حتی 8k (8000پیکسل) نمایش داده خواهد شد که جزئیات بیشتری را به همراه دارند. اکنون این قابلیت‌ها در دوربین سلفی برخی از گوشی‌های هوشمند نیز راه یافته‌اند.

با وجود موارد ذکر شده، ممکن است در برخی از گوشی‌ها قابلیت‌هایی بیشتر یا کم‌تر وجود داشته باشد. مانند فوکوس خودکار، حالت سینامایی هوشمند، پانوراما و غیره. هر چه فن‌آوری به جلو حرکت کند، استفاده از این قابلیت‌ها آسان‌تر می‌گردد و حتی امکان حذف یکی با جاگزینی قابلیتی دیگر به‌وجود آید. اما آنچه مسلم است، به‌روزرسانی لوازم الکتریکی و محیط اطراف انسان برای راحتی و آسایش هرچه بیشتر اوست.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 4.5 / 5. تعداد رای‌ها: 2

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!