پردازنده چیست؟

5
(1)

در‌باره‌ی پردازنده چه می‌دانید؟

اگر در یک گوشی، تمام قسمت‌ها یک‌پارچه و منظم عمل می‌کنند، به ‌دلیل قسمتی است که آن‌ها را هماهنگ نموده است. این قسمت که مانند مغز انسان در یک گوشی فعالیت می‌کند، پردازنده نام دارد. پردازنده ‌ها در وسایل الکترونیکی دیگر مانند لپ‌تاپ‌، تبلت، کامپیوتر و غیره وجود دارند. پردازنده‌ها اگرچه قطعاتی کوچک با توان مصرفی کم هستند، اما قابلیت‌ پردازش برنامه‌های سنگین را دارند.

اجزای پردازنده:

این قطعه، اجزای گوناگونی را شامل می‌شود که تماماً بر روی آن قرار گرفته‌اند. برای مثال پردازنده‌‌ی مرکزی با نام CPU، پردازنده‌ی گرافیکی با نام GPU، وای‌فای، بلوتوث، سیستم امنیتی و غیره. این اجزا در یک مجموعه به ‌نام “سیستم روی تراشه” SOC دسته‌بندی می‌شوند. چیدمان  و نحوه‌ی ‌قرار گیری این  عناصر و هسته‌ها، نوع  برقراری ارتباط آن‌ها و… از عوامل تعیین کننده‌ی معماری، سرعت و نیروی پردازنده‌ها هستند.

اما درهنگام انتخاب یک گوشی هوشمند، علاوه بر نوع و قابلیت پردازنده، باید به پردازنده‌ی مرکزی توجه کرد. CPU در گوشی، محاسبات سنگین، چند وظیفگی و وظایف ساده‌ی روزمره را انجام می‌دهد. این قطعه، داده‌های دستوری را از رم برای کدگشایی دریافت کرده، پردازش می‌کند و ارائه می‌دهد.

در ابتدا ساختمان CPU فقط تک‌هسته‌ای بود و تنها وظایف محدودی را انجام می‌داد، که دلیلی بر سرعت کند و پایین کامپیوترها بود. درنتیجه سازندگان پردازنده‌ها، برای افزایش سرعت و کارایی بیشتر، تعدادهسته‌های آن‌ها را بیشتر کردند. گرچه در اکثر مواقع تعداد بالای هسته، سرعت و عملکرد بالاتری را ایجاد می‌کند، ولیکن شرط لازم برای برتر بودن آن‌ها نسبت به پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌ی کم‌تر نمی‌باشند.

قسمت مهم دیگر در مرحله‌ی بررسی پردازنده، پردازنده‌ی گرافیکی است. قطعه ‌ای که  روی این کارت گرافیک قرار دارد، اطلاعات پردازش تصویر را دریافت و خروجی را (که همان تصویر دیداری است) ارائه می‌دهد. کیفیت تصویر خروجی به سرعت این قطعه بستگی دارد. در نتیجه‌ با عملکرد پردازشگر گرافیکی، یک گوشی مناسب دیدن فیلم و ویدئو، بازی و تصاویر با کیفیت بالا می‌شود.

پرطرفدارترین شرکت ساخت:

تاکنون شرکت‌های گوناگونی پردازنده‌ ساخته‌اند، اما بهترین و پرطرفدارترین آن‌ها شرکت  ARMاست که امتیاز انحصاری ساخت تراشه‌های خود برای پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی، تراشه‌های پردازش تصویری را به شرکت‌های بزرگی نظیر کوالکام، اپل، سامسونگ و غیره داده است. این شرکت در کنار دیگر شرکت‌ها، براساس فن‌آوری روز، نوع، سرعت و قدرت تراشه‌های خود را ارتقا می‌دهد تا تجربه‌ای دلنشین‌تر در استفاده از گوشی برای کاربر به ارمغان آورند.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد رای‌ها: 1

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!