بررسی انواع شارژرهای معمولی و فست شارژ

5
(1)
فست شارژ شیائومی

همانطور که می‌دانید یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید گوشی موبایل باید به آن توجه نمائید، شارژر موبایل است. شرکت‌های سازنده گوشی موبایل، تمرکز تبلیغاتی بسیاری را بر روی توانایی های باتری گوشی و شارژر آن قرار داده‌اند. شیائومی در این عرصه توانست عملکرد شگفت انگیزی از خود بروز دهد. در اوایل کار برند شیائومی، همین ظرفیت باتری و قدرت شارژر بود که یکی از برگ برنده‌ها را به دست شیائومی داد.

گوشی های شیائومی با شارژهای متفاوتی همراه شدند. برای مثال، گوشی های پائین رده و ارزان قیمت شیائومی، علی‌رغم وجود باتری با ظرفیت بالا، اما شارژر ساده‌ای در جعبه‌ی خود دارند. گوشی های پرچمدار شیائومی هایپر شارژی با قدرت 120 وات دارند. اما به نظر شما علت این تفاوت شارژر، تنها به علت اختلاف قیمت است؟ آیا می‌توانیم هر گوشی را با شارژر سریع شارژ کنیم؟ مضراتی که فست شارژر ها دارند، حقیقت دارد یا شایعه است؟

در این مقاله قصد داریم عملکرد هر دو نوع شارژر را بررسی نمائیم تا مشخص شود چه شارژری برای چه گوشی مناسب است.

انواع شارژر گوشی موبایل

انواع شارژرهای گوشی شیائومی

شرکت کوالکام، برای اولین بار دست روی صبوری افراد گذاشت و نشان داد با فناوری فست شارژ می‌شود زمان کمتری را از گوشی‌ های موبایل دور باشیم. البته که این فناوری، تأثیرات خوبی در زندگی روزمره داشت. تا پیش از این، شارژرهای معمولی مدت زمان زیادی، ما را در انتظار می‌گذاشتند. اما دقیقاً پس از تجربه‌ی شارژ سریع گوشی ها بود که دیگر نتوانستیم از لذتِ این سرعت دست بکشیم. و حالا ما با شارژرهای ساده، فست شارژ، هایپر شارژ، توربو شارژ و … رو به رو هستیم.

شارژر معمولی بخریم یا فست شارژ؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره داشته باشیم که تفاوت فناوری فست شارژ، فقط مربوط به آداپتور شارژر نیست، بلکه ساختار باتری نیز در این امر دخیل است. بنابراین در همین مرحله باید بدانید که اگر شیائومی برای گوشی موبایل شما یک شارژر ساده یا normal charging- slow charging در نظر گرفته است، باید به همان اکتفا کنید. حتی اگر شما از یک فست شارژر اورجینال شیائومی استفاده نمائید، گوشی شما با سرعت بالایی شارژ می‌شود اما آسیبی که به باتری وارد می‌شود، جبران ناپذیر است.

شارژر معمولی جریان برق را به قدر کافی و با سرعت نرمال وارد گوشی می‌کند اما شارژرهای فست، تا حدی که مشخصات شیمیایی گوشی توانایی داشته باشند این جریان را تسریع می‌بخشند. شاید این حرف باعث شود که فکر کنید شارژر فست به گوشی شما آسیب می‌زند.

نحوه عملکرد شارژ سریع یا توربو شارژ

تقاوت شارژر فست و شارژر معمولی

بد نیست بدانید نحوه عملکرد شارژ سریع که به آن توربو شارژ نیز می‌گویند، چگونه است؟ این شارژرها در ۵۰٪ اولیه شارژدهی به باتری، بسیار سریع عمل می‌کنند. شما شاهد این هستید که در کمتر از 30 دقیقه (در برخی گوشی ها این عدد حتی به ۱۰ دقیقه نیز می‌رسد.) شارژ گوشی موبایلتان به ۵۰٪ می‌رسد. اما از این مرحله به بعد تا شارژ ۸۰٪، سرعت انتقال جریان ورودی برق مقدار کمی کاهش می‌یابد. پس از رسیدن به شارژ ۸۰٪، باقی فرایند مانند شارژ نرمال پیش می‌رود. این تغییر سرعت جریان برق، به کنترل دمای باتری گوشی شما کمک می‌کند. بنابراین، این نظریه که فست شارژ با بالا بردن دمای گوشی، عمر باتری را کاهش می‌دهد، درست نیست.

همچنین بخوانید: باتری های جامد شیائومی؛ انقلابی در صنعت باتری ها

فست شارژ را خاموش کنید

با توجه به این که از طریق تنظیمات گوشی شیائومی خود می‌توانید حالت فست شارژ گوشی را خاموش کنید، بهتر است در مواقعی که عجله ندارید، اجازه بدهید که گوشی شما شارژ معمولی را تجربه کند. با وجود تنظیمات شارژ معمولی در گوشی های اندروید، به نظر می‌رسد که شارژ کردن گوشی با شارژر معمولی، مشکلی ایجاد نکند. اما شارژ گوشی هایی که شیائومی برای آن‌ها شارژ نرمال را در نظر گرفته است، بهتر است با شارژر فست انجام نشود.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد رای‌ها: 1

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!