با دالبی ویژن واقعی تر ببینید

3
(4)

قابلیت دالبی ویژن (Dolby Vision) یک تکنولوژی (استاندارد) جدید با سر و صدای زیاد در دنیای تصویر است که بینایی شما را مینوازد. این تکنولوژی نوظهور در عرصه تصویر، در اولین قدم با ورود به نمایشگر های تلویزیون ها پا در عرصه فناوری های تصویری گذاشت. در این مطلب به پیدایش، کاربرد و همچنین کاربرد های دالبی ویژن در گوشی های موبایل خواهیم پرداخت.

HDR زمینه ای برای تولد دالبی ویژن

در آغاز برای فهمیدن چیستی دالبی ویژن باید با فناوری HDR (High Dynamic Range) آشنا شویم. استاندارد HDR یکی از قدرتمندترین فناوری ها برای نمایش هر چه بهتر و با جزئیات تر تصویر است که در دوربین ها، تلویزیون ها و گوشی های موبایل کاربرد دارد. این فناوری کمک میکند تا طیف گسترده تری از رنگ ها با دقت بیشتر و نزدیک به واقعیت نمایش داده شوند.  به بیان ساده تر HDR یا محدوده داینامیکی بالا، به معنای تفاوت سیاه ترین نقطه سیاه با سفید ترین نقطه سفیدی است که یک نمایشگر قادر به نمایش آن است.

 اگر با فناوری SDR آشنا باشید، خوب است بدانید که HDR نسخه تکامل یافته استاندارد SDR میباشد.

با Dolby Vision واقعی تر از همیشه

فرمت دالبی ویژن در حال حاضر با دقت رنگی بالایی که به نمایش میگذارد و گستره رنگی که در اختیار تولید کنندگان محتوا میگذارد، محبوبیت زیادی بدست آورده است. جالب است بدانید که دالبی ویژن توانایی تولید 48 میلیارد رنگ را دارد و این برای هر چه نزدیک تر کردن تصاویر به واقعیت، بسیار کارآمد است. تفاوتی که دالبی ویژن در تصویر ایجاد میکند را میتوانید در زیر ببینید.

قابلیت دالبی ویژن

HDR فرمت های مختلفی را در بر میگیرد که دالبی ویژن (Dolby Vision) یکی از موفق ترین آنها میباشد و علت برتری Dolby Vision بر سایر استاندارد های HDR مانند HDR10 و HDR10+ در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تفاوت دالبی ویژن با HDR10

در فرمت استاندارد HDR10 محتوای تولید و نمایش داده شده میتواند تا 1,000 نیت روشنایی داشته باشند و رنگ ها توسط 10 بیت داده، مشخص میشوند. اما از سمت دیگر دالبی ویژن تا 10,000 نیت روشنایی و انتقال داده 12 بیتی را در اختیار شما قرار میدهد. شاید 2 بیت در کلام تفاوت چندانی نداشته باشد اما در واقعیت تفاوت کاملا مشهود خواهد بود.

در تصدیق حرف قبلی، با 10 بیت داده میتوان 1024 رنگ ثانویه ایجاد کرد که با آنها قادر به تولید تقریبا 1 میلیارد رنگ متفاوت خواهید شد. اما با 12 بیت شما میتواند 4096 رنگ ثانویه تولید کنید که در نهایت به عدد شگفت انگیز 48 میلیارد رنگ متفاوت خواهید رسید.

47 میلیارد رنگ تفاوت میان HDR10 و Dolby Vision در میزان واقعیت رنگ های تولید شده خواهد بود و همین میتواند دلیل قانع کننده ای برای برتری دالبی ویژن بر HDR10 باشد.

تفاوت دالبی ویژن با HDR10+

فرمت استاندارد HDR10+ توسط سامسونگ پشتیبانی شده و به نوعی نسخه ارتقا یافته HDR10 محسوب میشود. در حال حاضر محتوای زیادی با این فرمت در دسترس نیست اما در آینده ای نه چندان دور محتوا های زیادی با این فرمت تولید خواهند شد و این به سبب رایگان بودن فرمت HDR10+ میباشد. در حالی که برای استفاده از دالبی ویژن باید امتیاز استفاده از آن را خریداری کرد.

Dolby Vision در گوشی های موبایل

در ابتدا با ورود دالبی ویژن به دنیای تصویر، در تلویزیون ها مورد استفاده قرار گرفت و رفته رفته در وسایل الکترونیکی مختلفی بکار رفت و حالا در گوشی های موبایل این تکنولوژی به چشم میخورد.

دالبی ویژن در حال حاظر در گوشی های موبایل دو شرکت مطرح شیائومی و اپل بکار می‌رود. لیست گوشی های شیائومی که از قابلیت دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند به شرح زیر است:

در مدل های ذکر شده شما میتوانید از محتوای های تولید شده با فرمت Dolby Vision بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید و لذت تماشای یک محتوا با حداکثر کیفیت را تجربه کنید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 3 / 5. تعداد رای‌ها: 4

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!