گذری بر باتری‌های گوناگون گوشی‌های هوشمند

0
(0)

گوشی موبایل امروزه یکی از بهترین وسایل هوشمندی است که در خدمت کاربران قرار می‌گیرد. انرژی این دستگاه‌ها از طریق باتری‌هایشان به دست می‌آید تا بتوانند مدت زمانی که بر اساس مصرف باتری تعیین شده، برای خدمت‌رسانی آماده باشند. میزان دوام انرژی گوشی با ظرفیت ویژه‌ی باتری آن تعیین می‌شود. بنابر ظرفیت باتری و کیفیت گوشی می‌توانید از طول عمر آن مطلع شوید. قیمت‌گذاری گوشی‌ها نیز بر اساس نوع باتری آن‌ها متغیر است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، روزانه انواع باتری برای گوشی موبایل تولید می‌شود. در حال حاضر یکی از بهترین باتری‌های گوشی‌های موبایل، در گوشی شیائومی می میکس 4 به کار رفته که قابلیت شارژ سریع 120 وات را دارد. در ادامه مشخصات چهار مدل باتری موبایل که در ساخت گوشی‌ها به کار برده شده‌اند را معرفی می‌نمائیم:

باتری‌های گوشی‌ موبایل از گذشته تا امروز

نیکل کادمیوم

نیکل کادمیوم‌ها از اولین نوع باتری‌های گوشی‌های موبایل بودند که در نخستین نمونه‌های این دستگاه‌ها به کار برده می‌شدند. اما با آمدن ظرفیت باتری‌های بالاتر که وزن پائین‌تر و قابلیت نگهداری انرژی بیشتر داشتند، به تدریج باتری‌های نیکل کادمیوم منسوخ شدند. از دیگر دلایل این انقراض، داغ شدن آن‌ها، زود خالی شدن شارژ، مضر بودن برای محیط زیست و نیز خراب کردن گوشی پس از استفاده‌ی طولانی مدت بود.

باتری نیکل هیدرید فلز

پس از باتری‌های نیکل کادمیوم، نوع دیگری از باتری‌ها با نام نیکل هیدرید فلز عرضه شدند که با وجود شباهت زیاد به نسل پیش، به دلیل امکان ذخیره‌ی شارژ بالا و نیز میزان ظرفیت بسیار، اندازه‌ی باریک و وزنی سبک، در زمان خود توانستند محبوب باشند. اما این محبوبیت دیری نپایید و جای خود را به باتری‌های نسل بعد دادند.

باتری لیتیوم یونی

سومین نسل باتری‌ها با وزن پائین، اندازه‌ی کم، ظرفیت بالا و حفظ شارژ به مدت زیاد، باتری‌های لیتیوم یونی نام دارند. اما مانند نسل‌های پیش، این باتری بدون مشکل نبوده و امکان انفجار آن، باعث استفاده‌ی کم‌تر آن‌ها در گوشی‌ها شده است.

باتری لیتیوم پلیمری

ساختار باتری لیتیوم پلیمری

نسل جدید باتری‌ها توانستند به زودی در بسیاری از گوشی‌ها مانند گوشی شیائومی استفاه شوند. این باتری‌ها که باتری لیتیوم پلیمر نام دارند، باتری‌هایی باریک و سبکی هستند که با امکان حفظ کردن انرژی بیشتری ساخته شده‌اند. مقاومت بالای باتری‌های لیتیوم پلیمری باعث شده این اجزا یکی از بهترین و کم آسیب‌ترین باتری‌های گوشی هوشمند باشند. از طرفی ذخیره‌ی شارژ این باتری‌ها نیز بسیار بالا می‌باشد. از دلایل مهم استفاده‌ی زیاد این باتری‌ها در گوشی‌های هوشمند، مقرون به صرفه بودن آن‌هاست تا تمام کاربران بتوانند با انتخاب درست، گوشی موبایل مناسب کاربرد خود داشته باشند. برای مثال گوشی شیائومی قیمت خود را بر اساس نوع باتری معین می‌کند و سعی دارد با ارائه‌ی بهترین کیفیت در کنار پائین‌تر قیمت رضایت مشتریان را جلب کند.

شارژر، قسمتی مهم در جعبه گوشی

امروزه یکی از دلایلی که گوشی‌های موبایل از یکدیگر متفاوت می‌شوند، نوع شارژ باتری لیتیوم پلیمری مورد استفاده در هر یک از آن‌هاست. شارژر لوازم جانبی مهمی برای گوشی هوشمند بوده که در بسته‌بندی هر گوشی بر اساس نوع آن قرار داده می‌شود. برای مثال اگر نوع شارژر گوشی شیائومی پوکو ایکس 3 ( Xiaomi POCO X3 ) USB Type-C 2.0 است، این نوع شارژر درون جعبه‌ی آن قرار داده می‌شود. یا اگر شارژ گوشی شیائومی می 11 لایت شارژر با کابل USB_Type C قرار داده می‌شود.

جدول ویژگی‌های باتری‌های گوشی‌های موبایل

باتری‌های گوشی‌های موبایل
باتری‌های گوشی‌های موبایل

انواع شارژر گوشی موبایل

اما اگر بخواهیم انواع موجود شارژر را بررسی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دسته‌های متنوعی قرار دهیم. مرسوم‌ترین شارژرها از یک طرف به آداپتور شارژ و از طرف دیگر به گوشی یا دستگاه الکتریکی متصل می‌شوند. نوع دیگر شارژرهای فندکی هستند که در قسمت فندک ماشین می‌توانند شارژ شوند. برخی دیگر از انواع شارژ با نام‌های شارژر خورشیدی، که انرژی موردنیاز گوشی یا دستگاه هوشمند را از خورشید تأمین می‌کند، نیز وجود دارد. همچنین محبوب‌ترین شارژرهای امروزه پاوربانک‌ها هستند که با ظرفیت‌های متنوع در بازار عرضه شده‌اند. در حال حاضر پاوربانک ردمی شیائومی یکی از پرفروش‌ترین پاوربانک‌ها در جهان است که در بازار با ظرفیت‌های 10000 و 20000 میلی‌آمپر، تنوعی در نوع شارژ ایجاد کرده‌ است. اما امروزه نوع محبوب شارژر، شارژرهای شارژ سریع هستند که می‌توانند انرژی باتری گوشی شما را سریع بازگردانند. برخی از این شارژرهای سریع ممکن است با نوع سخت‌افزار گوشی هماهنگی نداشته باشند و استفاده‌ی مکرر از آن به عمر باتری آسیب رساند.

شارژر ماشین یا شارژر فندکی

انواع شارژ گوشی هوشمند

با وجود آن‌که شارژرهای متنوعی تعریف شده‌اند، اما مدل کابلی که به این منابع انرژی متصل می‌شود، در نهایت مدل کابل گوشی‌ها بر اساس پورت ورودی آنان در نوع شارژ نیز موثر است.

انواع کابل USB جهت شارژ گوشی های همراه

از آن‌جایی که استفاده از USB به عنوان کابلی برای شارژ بسیار گسترده شده است و دستگاه‌هایی چون گوشی، لپ‌تاپ، دوربین و غیره می‌توانند این کالاها را شارژ کنند، کمپانی‌های ساخت محصولات هوشمند، انواع این کابل‌ها را برای تنوع در میزان توان مصرفی و نوع شارژ آن‌ها طراحی و تولید می‌کنند. در ادامه به هر نوع از این کابل‌ها و موارد مصرف آن‌ها می‌پردازیم:

USB Type-A همچنان مرسوم

در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند، استفاده از این کابل برای انتقال اطلاعات یا شارژ آن‌ها معمول است. برای شارژ دوربین، گوشی هوشمند، کامپیوتر و کیبورد کافی است کابل USB Type-A را به آداپتور شارژ متصل کنید. همچنین درگاه‌های خروجی USB Type-A در دستگاه‌های انرژی‌رسانی چون پاوربانک شیائومی ردمی10000 تعبیه شده است تا تنوعی در نوع استفاده ایجاد گردد.

USB Type-B برای دستگاه‌هایی خاص 

این کابل‌ها اکنون زیاد مرسوم نیستند. این دسته از سیم‌های برای اتصال به اسکنرها و پرینترها به کامپوتر طراحی شده‌اند. یک شکل مربع با گوشه‌های بیرونی و خمیده در بالای این کابل، ویژگی ظاهری آن‌هاست.

Mini-USB کوچک و سریع

این کابل‌های بسیار کوچک، اجازه‌ی اتصال و شارژ دستگاه‌های بسیار باریک را به کاربران می‌دهند و گرچه بسیار مناسب هستند اما خیلی زود توسط نوع جدیدتر کابل‌ها به کناری گذاشته شدند. هرچند گفته می‌شود برخی دستگاه‌ها نظیر بلندگوهای بلوتوثی، هدفون‌های بی‌سیم، ساعت‌های هوشمند پاوربانک‌هایی چون پاوربانک ردمی شیائومی 20000 همچنان از این نوع کابل استفاده می‌کنند.

Micro-USB محبوب‌هایی که زود از رده خارج شدند

گرچه این نوع کابل از استاندارترین‌ها هستند، اما محبوبیت بسیاری پیدا نکردند. این نوع کابل برای شارژ و اتصال به دستگاه‌هایی چون دوربین، MP3 Player ،و کنترل‌کننده‌های بازی طراحی شده‌اند. همان‌طور که از اسم آن پیداست، ظاهر این کابل شبیه USB اما در اندازه‌ی کوچک‌تر با قابلیت‌های بیشتر است.

USB-C کاربردی‌ترین

این نوع کابل که پیش از این USB Type -C شناخته می‌شد، سرآمد تمام کابل‌هایی است که تا امروز تولید شده است. چراکه امکان انتقال سریع اطلاعات را نسبت به نسل‌های پیش USB ارتقاء داده است. امروزه اغلب گوشی های شیائومی و دیگر گوشی‌های هوشمند از این کابل در بسته‌بندی خود برخوردارند

شارژ سریع ابداعی بی‌نظیر

در حالت معمولی شارژ باتری، گوشی هوشمند با سرعت و ولتاژ عادی شارژ می‌شود. در صورتی که شارژ گوشی به صورت عادی و با ولتاژ یکسان با شارژرهای دیگر انجام شود، شارژ معمولی و در صورتی که سرعت بیشتری داشته باشد، شارژ سریع نام‌گذاری می‌شود. اولین‌بار شرکت کوالکام نوع شارژ سریع را معرفی کرد تا بر اساس معماری باتری گوشی در کم‌ترین زمان شارژ شود. باید توجه داشت از آن‌جا که امروزه دو نوع شارژ سریع و شارژ معمولی در گوشی‌ها و به ویژه جدیدترین گوشی های شیائومی به وجود آمده، ساختار این دو نوع انرژی‌بخشی به باتری متفاوت است و در مدت زمان طولانی استفاده‌ی مداوم و اشتباه، آسیب‌هایی جدی به گوشی شما وارد می‌کنند. نوع آداپتور گوشی نیز در میزان شارژ آن موثر بوده و بر روی آداپتور هر گوشی‌  جریان خروجی مناسب آن نوشته شده است. برای اطلاع از نوع شارژ هر گوشی به توضیحات فنی هر یک مراجعه نمائید.

شارژ توربو و شارژ هایپر

با وجود مرسوم شدن شارژ سریع در اکثر گوشی‌ها چون شیائومی، شرکت‌های طراحی گوشی همواره به دنبال کم کردن سرعت شارژ گوشی‌ها هستند. پس از شارژ سریع، نوع شارژ باتری با نام شارژ توربو نیز طراحی شده که در گوشی شیائومی می‌توان یافت همجنین با اختراع شارژ هایپر HyperCharge شیائومی که گفته می‌شود در گوشی شیائومی می 12 استفاده شده، توانسته نام خود را به عنوان یکی از مخترعین برتر در این زمینه ثبت نماید. همچنین شیائومی با ساخت شارژر شیائومی می 67 وات که برای گوشی شیائومی می 11 اولترا تعریف شده بود، به صورت جداگانه امکان شارژ سریع  و با قدرت بالا برای دارندگان گوشی‌های دیگر نیز ایجاد کرده است.

منابع

https://www.infobloom.com/what-are-the-different-types-of-phone-chargers.htm

https://www.androidauthority.com/different-types-of-usb-cables-804432/

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!