جلوگیری از اتلاف گرما با فنآوری خنک کننده مایع شیائومی

فنآوری خنک کننده مایع
5
(1)

در تاریخ 5 نوامبر سال 2012، شیائومی از آخرین پیشرفت خود در زمینه اتلاف گرما با نام Loop LiquidCool Technology یا فنآوری خنک کننده مایع دَوَرانی رونمایی کرد. این تکنولوژی با الهام از قابلیت خنک کنندگی که در صنعت هوافضا مورد استفاده می‌باشد، توسط شیائومی مورد بهره برداری قرار گرفته است. با توجه به آن چه تسک میران از منابع رسمی شیائومی به دست آورده، مراحل خنک سازی این تکنولوژی بدین شرح می‌باشند:

مراحل خنک سازی دَوَرانی دستگاه های شیائومی

برای خنک سازی دستگاه ها، مایع خنک‌کننده به منبع گرما کشیده شده، تبخیر می‌شود و سپس گرما را به طور موثر تا زمانی که کامل متراکم و از یک طرف جذب گردد، به سمت قسمت خنک‌ تر پخش می‌نماید. این حلقه بسته در مقایسه با دیگر راه ها دو برابر قابلیت خنک‌کنندگی با کارآمدی بیشتر در خنک‌سازی دستگاه های الکتریکی شیائومی را نوید می‌دهد. به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال آینده میلادی در دستگاه و جدیدترین گوشی های شیائومی سال 2022 شاهد این تکنولوژی باشیم.

بخش های ساختار فنآوری خنک کنندگی دَوَرانی

تکنولوژی مایع خنک کننده لوله حرارتی دایره ای شکلی است که از یک اپراتور، یک کُندانسور، یک محفظه پُرسازی مجدد و نیز لوله های گاز و مایع ساخته شده است. هنگامی که بیش از اندازه از گوشی هوشمند شیائومی استفاده شود، اپراتور که در مسیر گرما قرار گرفته، گرما را تبدیل به گاز می‌سازد. پس از آن گاز و جریان هوا را به کندانسور جایی که گاز دوباره به مایع تبدیل شود، می‌رساند. مایعات با وجود الیاف ریزی که در محفظه پر کردن مجدد قرار گرفته، اپراتور را دوباره پر می‌نماید، جذب می‌شوند و به سیستمی خود-محافظ تبدیل می‌گردند.

در این تکنولوژی جدید شیائومی نیز از روش خنک‌سازی مایع VC استفاده شده اما با مشاهده بازدهی متفاوت متوجه عاملی جدید می‌شویم. این عامل بازدهی بیشتری دارد: به این دلیل که VC به طور معمول کانال‌های جداگانه‌ای برای گازها و مایعات ندارد، هنگام کار زیاد گوشی، گازهای داغ و مایعات خنک با یکدیگر مخلوط و مانع کار هم می‌گردند. بنابراین با وجود پمپ حلقه‌ای شکل در این تکنولوژی، مقاومت عبور هوا تا 30 درصد کاهش می‌یابد تا جریان بخار نرم تر، با حداکثر 100 درصدی ظرفیت حرارت انتقال یابد.

اتلاف گرما با گردش یک طرفه!

در این فنآوری از ساختار دریچه تِسلا در محفظه پُر کردن مجدد استفاده شده است. دریچه تسلا، یک طرفه است که به مایع اجازه عبور از اپراتورها را در حالی که مانع از حرکت گازها در جهت نادرست می‌شود را می‌دهد. بنابراین راندمان بالاتر گاز فراهم می‌شود.

میکس 4 شیائومی و فنآوری مایع خنک کننده

در گوشی شیائومی میکس 4 (Xiaomi MIX 4) محفظه بخار اصلی با راه حل جدید تکنولوژی خنک کننده مایع به صورت دورانی ساخته شده است. با توجه به آزمایشی 30 دقیقه‌ای که Genshin Impact با تنظیمات حداکثر 60 فریم بر ثانیه انجام داد، این سیستم خنک کننده در در دمای 47.7 درجه حفظ نمود 8.6 درجه پایین تر از نسخه استاندارد بود. با این تکنولوژی در آینده باید منتظر پیشرفت هایی در فضای مربعی شکل باتری، ماژول دوربین و غیره برای ارتقا بیشتر در کارایی گوشی های شیائومی باشیم.

منبع

https://blog.mi.com/en/2021/11/05/xiaomi-introduces-loop-liquidcool-technology-the-next-generation-of-heat-dissipation/

 

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد رای‌ها: 1

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!